rustig .... intensief

Power-Vinyasa Yoga

De meest intensieve les op ons rooster. Beweeg je hoofd leeg in deze actieve, dynamische flow yogales.

Is actief bewegen voor jou dé manier om je hoofd leeg te maken? Sinds kort vind je een nieuwe les op het rooster die daarbij past: Power-Vinyasa Yoga. En een nieuwe docente: Eveline Rouw. Na een aantal voorbereidende oefeningen zal zij je begeleiden door een dynamische flow, waarin de houdingen elkaar in een hoger tempo opvolgen. Een totale workout voor conditie, kracht, flexibiliteit en balans.

door... Eveline Rouw
op... maandagochtend | 09:30

Slow Flow Yoga

Beweeg vloeiend van houding naar houding, op het ritme van je ademhaling.

Er zijn diverse vormen van yoga, die je zou kunnen onderverdelen in Yin en Yang yoga. Yin yoga focust zich meer op ontspanning en de meditatieve kant. Yogavormen die zich meer richten op het fysieke, de kracht, de spierspanning en ademhaling vallen onder de Yang yoga. Zo ook deze les. Renske begeleidt je door een serie rustige flows, waarin de oefeningen vloeiend in elkaar overlopen. Je beweegt op het ritme van je ademhaling. Het feit dat de flows rustig verlopen betekent niet dat ze niet pittig kunnen zijn ;) Maar zoals bij al onze lessen krijg je altijd weer de kans om bij te komen tijdens een heerlijke eindontspanning.

door... Renske Stoutjesdijk
op... donderdagavond | 20:30

Critical Alignment Yoga

Een bijzonder effectieve en toepasbare vorm van (Hatha) yoga, waarin je veel leert over je eigen lichaam en de wisselwerking met je gedachten en gevoelens.

Critical Alignment Yoga (CAY) is ontwikkeld door Gert van Leeuwen vanuit de visie dat het niet vanzelfsprekend is dat we met het stijgen van de de leeftijd alsmaar krommer, stijver en kleiner worden. Dat ontstaat namelijk door een combinatie van onbewust gevormde bewegingsgewoontes (bijv. je kruipt in opperste concentratie bijna ín je computer/smartphone of slaat altijd het zelfde been over het ander), de werking van de zwaartekracht en de stress die het leven met zich meebrengt.

In je lichaam uit deze 'stress' zich in de vorm van verhoogde spierspanning en stijfheid rondom de gewrichten. In je hoofd als (niet altijd even positieve) gedachten. Je kunt je ook gespannen voelen. Een paar voorbeelden (in meer of mindere mate): onzeker, onrustig, ongeduldig, je zorgen maken, je gefrustreerd voelen, vermoeid of sneller geïrriteerd.

Met behulp van speciaal voor Critical Alignment ontwikkelde tools, zoals een stripje, rolletje, boogje en hoofdstandbankje, sporen we gespannen plekken in het lichaam op. Het lichaam is het uitgangspunt, aangezien spanning daarin het duidelijkst waarneembaar is. Van daar uit onderzoeken we of er een samenhang is met de verscheidenheid aan gedachten en gevoelens die je tijdens het oefenen kunt tegenkomen.

Je zult merken dat fysieke en mentale spanningen vaak een directe aan elkaar gekoppeld zijn en elkaar zelfs in stand kunnen houden. Denk maar eens aan het optrekken van je schouders wanneer je je gestresst voelt, of je ademhaling die 'omhoog schiet' als je iets spannend vindt om te doen of te zeggen.

Je leert hoe je zelf invloed kunt uitoefenen op dit soort processen en hoe je voor de langere termijn verdere opbouw van spanning kunt voorkomen. In de lessen leggen we altijd een directe link met dagelijkse bezigheden, zodat je de inzichten die je opdoet tijdens de les ook kunt toepassen in de praktijk. Bijvoorbeeld bij het sporten, huishouden of op je werk.

Het mooie is: het is nooit te laat om in beweging te komen, want verstopt onder de spanning is jouw basis er nog steeds. De skeletkracht van je lichaam, je ademhaling, je aandacht en de zwaartekracht. Critical Alignment Yoga geeft je het inzicht om deze basis weer optimaal te kunnen benutten. Zodat je vanuit vertrouwen, rust en met een vrij gevoel kunt bewegen.

Naast de groepslessen is er ook de mogelijkheid om op individuele basis te trainen in de vorm van Critical Alignment Therapie (CAT). Bijvoorbeeld bij klachten waarvoor je al van alles hebt geprobeerd, steeds terugkerende blessures of wanneer je specifiek aan een bepaald (sport)doel wilt werken.

Lees hier wat Critical Alignment Therapie voor jou kan betekenen.

door... Esther Nijdam
op... zondagmiddag | 14:00
op... dinsdag- en woensdagavond | 18:30

Hatha Yoga (yn it Frysk) | 75 min

Deze rustige les - in het Fries - vindt zijn oorsprong in de Aurean-yoga: De weg van de eenvoud. De nadruk ligt op het even niet je best doen. Lief en geduldig zijn, vooral voor jezelf.

De houdingen komen uit de Hatha Yoga, zoals bij de meeste in het Westen beoefende yogavormen. Bij deze vorm van yoga houden we de oefeningen iets langer aan. Je leert luisteren naar je eigen lichaam door je aandacht naar binnen te richten. Even stil te staan bij wat je voelt. Als je voelt dat er iets rekt is het al goed genoeg. Wanneer je luistert naar je lichaam blijf je binnen je grenzen. Accepteer je dat de grens nu ergens anders kan liggen dan eerder.

Door traag te bewegen oefen je je gevoel voor evenwicht. De rekoefeningen maken of houden je rug soepel. Aan het einde van de les geniet je van de totale ontspanning met rustige muziek..

Spreek je geen Fries? Dit hoeft geen probleem te zijn, dan kijk je af en toe even naar Joke. Ze doet alle houdingen mee. Ook een geschikte les voor als je wat ouder of zwanger bent.

door... Joke Smid
op... dinsdagochtend | 10:30
op... woensdagochtend | 9:00

Relax-Yin Yoga

Sluit de dag ontspannen af door alle gebeurtenissen in deze meditatieve, herstellende yogales van je af te laten glijden.

In deze les vertraag je en blijf je langer in de houdingen (Yin). Stijfheid in spieren en bindweefsel wordt voelbaar, onrust waarneembaar. Wat maakt dat je kunt besluiten er niet direct op te reageren, maar er juist in te ontspannen. Een mooie oefening in geduld en een klein cadeautje voor jezelf. Zeer bevorderlijk voor een goede nachtrust!

Leuk om te weten: Martin neemt af en toe zijn klankschalen mee naar de les :)

door... Martin Struik
op... maandagavond | 20:00

door... Baukje Nynke Hoogeboom
op... woensdagavond | 20:00

Wake up Yoga

Als je van nature geen vroege vogel bent, is de grootste uitdaging van deze les waarschijnlijk om op de mat te verschijnen ;) Wanneer dit lukt en je jezelf daarmee de tijd gunt om wakker te worden, heb je daar de rest van de dag profijt van.

Je lichaam voelt 's ochtends wat stijver aan. Daarom starten we met oefeningen in een relatief laag tempo. Het stretchen en losmaken van spieren en bindweefsel krijgt iets meer aandacht. Bestaande spanning wordt hierin voelbaar, wat je in staat stelt deze meteen ook te verminderen. Nu je vrijer kunt bewegen, voeren we het tempo iets op en oefen je in een nieuwe coördinatie en kracht. Fysiek én mentaal.

Dit alles maakt dat je gedurende de dag meer overzicht hebt, je beter kunt concentreren, en een stress-reactie of slechte houding sneller herkent en kunt aanpassen.

door... Esther Nijdam
op... dinsdagochtend | 7:30

CONTACT

YOGA STATEParkstraat 26
9001 AT Grou
Yoga & Service | Esther
06-29578684 (va.11:00)
Massage | Alien


LET'S CONNECT

OVER YOGA STATE

De locatie voor yoga, yogatherapie en massage in Grou en omgeving. Je hoeft geen ervaring te hebben om te kunnen starten en kunt op ieder moment instromen. Hoe het nu met je gaat is het startpunt van een proces waarin je steeds weer iets nieuws ontdekt.

Critical Alignment Yoga | Slow Flow Yoga | Power-Vinyasa Yoga | Hatha Yoga (NL) | Hatha Yoga (yn it Frsysk) | Wake Up Yoga | Relax-Yin Yoga | Critical Alignment Therapie Friesland | Personal Yoga Training | Bedrijfsyoga | Holistische massage.

Docenten: Esther Nijdam, Joke Smid, Eveline Rouw, Renske Stoutjesdijk, Baukje Nynke Hoogeboom en Martin Struik.
Massagetherapeute: Alien Fikkert.

BEDRIJFSGEGEVENS

IBAN  NL74 RABO 0306 6947 78 t.n.v. Yogaminded
KvK  34308871
BTW  NL 1088 95 439 B01

NIEUWSBRIEF

Ontvang het Yoga State nieuws, met o.a. inspiratie op het gebied van yoga en gezondheid. We houden je up to date over roosterwijzigingen, leuke acties, bijzondere workshops en de lessen.